Proč lyžařský servis

Asi nejideálnějším příkladem v tomto směru je koupě automobilu. Když si zakoupíme vůz nový, ale i použitý – ve svém důsledku zde není rozdíl, jsme si vědomi jednoho – musíme pravidelně doplňovat pohonné hmoty, kontrolovat olej a brzdovou kapalinu. Vše ostatní se dá jednoduše chápat jako nutný servis, který čeká každého z nás ať dříve či později.

Ti zkušenější, ale hlavně chytřejší z nás si jsou vědomi, že prevencí dokážeme předejít různým překvapením a nástrahám, které nás za normální situace časově zdrží, psychicky zničí, ale i finančně zatíží.

Tlak v pneumatikách automobilu zpravidla měříme až v ten okamžik, kdy máme pocit, že během průjezdu zatáčky je „cosi“ divného v rámci držení volantu. Pneumatiky měníme, až když nám ustřelí „zadek“ na první sněhové nadílce nebo když prší a náš miláček nedbaje pokynů si to míří rovně, nikoli doprava či doleva – jednoduše řečeno chybí dezén (struktura) po obvodu kola...

V případě lyží a snowboardů je toto zcela obdobné:

Je-li hrana tupá, můžete počítat s tím, že první zledovatělá plotna nepřekvapí jenom Vás, ale i Vaše kolegy okolo Vás ve smyslu Vašeho komického vystoupení ve snaze o záchranu před pádem. Je-li hrana rezavá, pravděpodobně chvíli potrvá, než ve stopě za Vámi zmizí „krvavá“ kolej po rzi a kluzná rychlost se vrátí do normálního standardu.

Kluzná vlastnost plochy skluznice zase závisí na případném nalepeném sněhu (asi napadl nový sníh a vy jste opět zapomněli namazat) a nebo je teplota sněhu vyšší než 0°C a vy stojíte na místě, protože Vaše lyže prostě nejedou (tzv. zrcadlový efekt, kdy mezi dvěmi plochami nedochází k odvodu vody)...

Ale teď již vážně, servis by se neměl provádět sporadicky, pouze v krizové situaci, ale kontinuálně. Pravidelně prováděný servis je předpokladem větších zážitků z jízdy, sportovních výkonu, ale hlavně i bezpečnosti při vlastním použití. Strukturování plochy lyže včetně úhlování hrany a impregnace voskem se zpravidla provádí několikrát za zimní sezonu s ohledem na frekvenci lyžování a samotných sněhových podmínkách dané oblasti (kameny na svahu, přírodní sníh, technický sníh).

Zcela nezbytné je, aby lyže či snowboard byly připraveny před začátkem sezony. V tomto směru doporučujeme nechat provést velký servis v odborném servisním centru vždy na konci sezony tak, aby impregnační vosková vrstva na ploše skluznice nebyla úplně stažena, naopak ponechána z důvodu letního zakonzervování plochy a spodní hrany – finální vyleštění vosku doporučujeme až před prvním lyžováním.

Pro mnohé z Vás bude zcela jistě překvapením, že i nová lyže potřebuje servis. Jako příklad uvádíme závodní lyžařský program, kdy 90% závodníků si nechává vyrobený „polotovar“ lyže ale i prkna znovu naformátovat (srovnání plochy a spodní hrany, finální struktura, boční úhlování hrany, spodní tuning hrany, impregnace).

Ukázka kvality lyžařského servisu